В джазі (не) тільки роми: про те, як народився ромський джаз. Та став частиною світової культури
Джаз — це завжди музика про непередбачуваність, імпровізацію, мозаїчність ритмів та мотивів. Культурних кодів та мотивів, зітканих із суміші різних народностей та культурних особливостей. Джаз зароджувався в нічних пабах та клубах Нового Орлеану. Його грали просто на вулицях чи на африканських землях. А ще джаз лунав у ромських таборах, в дорозі та на периферії.
Традиція афроамериканського джазу доволі сильно закріпилась у контексті того, коли ми думаємо про витоки джазу як такого. Втім, мабуть, мало хто знає, що велику частину у зародженні джазової музики відіграли саме роми. Якими був ромський джаз та чи існує він сьогодні, спробуємо розповісти у нашій короткій джазовій мандрівці.
Ром, який випереджав свій час
Джанґо Рейнхардт — один з тих, кого сміливо можна назвати королем ромської джазової музики, що згодом стала базою для світового джазу.
Джанґо - один з тих небагатьох джазменів серед музикантів, який вплинув на розвиток світового ромського джазу, творячи нові сенси ромської музики, вплітаючи її в загальна традицію американського джазу.
Рейнхардт був універсальним музикантом у джазі, бо дозволяв собі бути вільним як і у своїх музичних імпровізаціях, так і в особистих життєвих принципах. Те, що притаманно ромам. Джанґо Рейнхардт розробив свою особливу техніку гри двома пальцями. Саме це стало відкриттям та певним проривом у світі ромської музики, а згодом ромської культури загалом. Тож завдяки Рейнхардту герметично закрита спільнота на ой час, поволі стала цікавою і популярною для слухачів у Європі та Америці. Згодом, ромського джазмена світової слави називали візіонером у музиці. Тим, хто випередив свій час.
Як звучить джаз на Закарпатті
Якщо географічно повернутись ближче до України, то головним краєм, про який варто говорити, згадуючи про ромський джаз — безперечно Закарпаття. Саме тут народжувались витоки ромської джазової музики, що перетікали із локальних контекстів у більш національні, а згодом європейські. Закарпаття — відомий край своєю мультикультурністю, тож саме він і став музичним майданчиком, де суміш різних культур і звучань створювали мозаїку автентичної, але водночас мультикультурної джазової музики.
Багатонаціональна музика угорців, румунів, українців, словаків, ромів, євреїв та інших народів ставала фундаментом для створення власних локальних музичних контекстів. А згодом саме ромські музиканти вирішили надати цим звучанням більш чіткого визначення та, звісно, підсвітити ромських джаз у своїй інтерпретації. Тож метрами джазової сцени і одними із найкрасивіших представників ромського джазу на Закарпатті і в Україні загалом є Pap Jazz Quartet. Завдяки музикантам родини Пап, джаз на Закарпатті зазавчув і став одним із важливих елементів сучасної джазової музики не тільки серед ромів, але передусім серед усіх поціновувачі якісного джазу.
Pap Jazz Quartet — джаз бенд, який називають першим в Україні професійним ромським джазовим ансамбле, в якому за роки існування грали не лише роми. А родина Папів є засновниками однойменного джазового фестивалю в Ужгороді, на який приїздять джазові зірки з усього світу. Тож ромський джаз, який народився на перехресті різних культур та історичних контекстів Закарпаття, сьогодні звучить на українських та європейських сценах найкращих фестивалів, де слухають джаз — музику вільних. І є невід'ємною частиною творення ромської культури, музики, історії. Її сенсів та змісту.
Читайте також:
- Євген Магда: «Багатонаціональна політична нація є нашою конкурентною перевагою»
- Роми в українській літературі: як про них писав класик Михайло Коцюбинський
- Обговорення ромських питань на міжнародному рівні
- Олексій Панченко: «Коли наші повертались з бойового завдання живі, це була найбільша радість»
- Невинні слова, які принижують: чому поняття «інфоциганство» має зникнути
- Свята Сара Божа. Міфічна захисниця ромського народу, якій поклоняються роми світу
- Крадії дітей: чергова порція крінжі з TikTok
- Ангел отримав Хрест хоробрих
- Роми, джаз та мафія: як музика ромських віртуозів стала саундтреком до культової гри 2000-х
- Мистецтво чи спосіб вижити? Як концтабір перетворив талант на інструмент винищення