«Жанна д’Арк із Паневежиса»: історія ромської активістки, яка змінює уявлення про свій народ
Суспільство
Їй вдалось уникнути раннього шлюбу, вона пережила дискримінацію, хвороби й втрати. Але замість того, щоб зламатися, Расма Пажямецкайте обрала інший шлях – стати голосом ромської громади у Литві та Європі, відстоювати права людей та боротись за справедливість. У черговому подкасті «Ай ту Жянес. А ти знаєш?» - історія ромської «Жанни д’Арк», яка мріє залишити після себе простір для підтримки жінок і дітей, які потребують допомоги.
Дитинство між світлом і темрявою
Своє дитинство Расма згадує як мозаїку світлих і темних спогадів. Перші дев’ять років були щасливими, але після смерті батька життя різко змінилося.
«До дев’яти років я була, мабуть, найщасливішою дитиною у світі. Але коли мій тато помер, життя стало зовсім іншим… Ми переїхали жити в табір у Литву. Це було справжнє пекло — не було ні води, ні цивілізації, ні соціалізації», — згадує вона.
Втеча у весільній сукні
Найбільший шок у її юності стався у 14 років. Хоч Расма любила школу й мріяла про освіту, її примусили до шлюбу.
«Не те щоб я відмовлялася — у мене взагалі ніхто не питав. Було так: прийшли, «закрили дорогу», і все. Через два-три дні вже весілля. А мені тоді було лише 14 років… І тільки тоді, у весільній сукні, я усвідомила, що мої мрії про навчання розвіялися», — розповідає Расма.
Рятівником став брат, який дав їй 50 літів і порадив утекти. Вона так і зробила — просто у весільній сукні сіла в автобус і поїхала до Паневежиса.
Ціна відвертості
Життя після втечі не стало легшим. У школі Расма стикалася з цькуванням через своє етнічне походження, а одного разу жорстоке побиття ледь не забрало її життя.
«Коли мені виповнилося 15, у школі мене сильно побили четверо хлопців – тільки через те, що я ромка. Я перебувала у комі чотири з половиною місяці. І досі маю слід у черепі», – каже вона.
Втім, це не зламало її жаги вчитися – вона сама перевелася в іншу школу, а згодом вступила до консерваторії.
Доля кидала Расму знову й знову: хвороба на рак, розлучення з чоловіком, який не прийняв її ромське походження, втрата брата, що не витримав расизму. Але вона щоразу підіймалася й шукала нові шляхи. Жінка відкрила танцювальну студію, ставала обличчям брендів, виходила й на політичну арену, а нині працює в будівельній компанії.
«На виборах до Європарламенту я стартувала з десятої позиції – і дійшла до другої. Виявилося, що люди мене люблять. Я говорила, дискутувала, мене критикували й хвалили — і це було неймовірно», – ділиться Расма.
Боротьба за гідність і освіту
Сьогодні вона очолює ромську організацію «Ромська спільнота», але називає себе не директоркою, а активісткою. Її головна мета – захист прав людини.
«У нас багато організацій. Але в мене головна функція – захист прав людини. І це стосується не лише ромів. До мене приходять і литовці, і мами-одиначки, і жінки, які виховують дітей з аутизмом. Там, де є несправедливість – я завжди беру участь», – каже вона.
Расма гостро критикує державні програми, які, за її словами, часто перетворюються на «бізнес для обраних», а не на реальну допомогу ромам.
«Мене нудить від слова "інтеграція", бо її не існує. За двадцять років нічого не змінилося. Дайте мені ці гроші – я відкрию ромську школу і навчатиму дітей», – каже вона.
Расма наголошує на замовчуванні нацистського геноциду ромів, якого досі немає в підручниках історії:
«Знаєте… у нас є дуже багато тем, про які варто говорити. І одна з найболючіших — це ромський Голокост. Про цю трагічну подію ви НЕ знайдете в жодному підручнику. У литовській історії цього просто не визнають. Я навіть пам’ятаю суперечку з однією вчителькою. Вона сказала мені, що я вигадую, що це не історія. І мені було неймовірно боляче чути такі слова… Адже це — правда, просто її довго приховували. А тепер ця історія нарешті починає відкриватися. І ми повинні про неї говорити».
Мрія, що переростає у мету
Попри всі випробування, Расма зберігає віру у зміни й прагне залишити після себе щось значуще.
«Я завжди мріяла залишити після себе щось важливе. Не просто бути «звичайною ромкою», а створити історію. Сьогодні моя мета – допомагати жінкам і дітям, особливо тим, хто має аутизм. Хочу створити дім, де можна знайти підтримку і зрозуміти, що ти не сам», – каже вона.
Її боротьбу бачать інші, і тому Расму в місті називають Жанною д’Арк.
«Знаєте, часто кажуть: «Ти велика молодець». Але ніхто не питає, як я ввечері почуваюся. Я теж плачу, я теж людина. У місті мене називають Жанною д’Арк — і це вже стало частиною мене. Але ця боротьба не лише для мене, це для майбутнього моїх дітей і для всіх ромських дітей».
Повну версію подкасту слухайте у доданому аудіофайлі.
Слухайте також:
- Музей POLIN: багатокультурність, пам’ять та діалог між спільнотами
- Втрачена спадщина. Як греки Приазов’я відбудовують свою історію
- Невидимі чи видимі? Як мистецтво зберігає пам’ять
- Роми в Угорщині: сегрегація починається з дитсадка
- Ромська спільнота потребує підтримки
- Бути ромом в Албанії: «Ти не просто ром, а ще й народжуєшся в бідності»
- Бути ромом в Північній Македонії: «Коли серед своїх — не треба нічого пояснювати»
- Українські роми в Польщі: як досвід війни зробив спільноту видимою
- Від Освенцима до Нью-Йорка — і назад до себе: шлях Йоанни Талевіч
- Як дослідити історію, якщо ті, хто знає — мовчать, а ті, хто хоче — не «свої»?