У ромів на Різдво: «Роми святкують майже місяць: у ніч з 1 на 20 січня»
Культура
Поки українці звикають до святкування Різдва за Новоюліанським календарем, роми зберігають традиції, як найцінніший скарб, і живуть у своєму ритмі.
Звичаї ромів різняться залежно від регіону та етнічної групи. Які страви з’являються на їхньому святковому столі, які колядки співають, навіщо підкидають кутю до стелі і чим частують у своїй хаті коня?
Про все це продовжують розповідати Володимир Яковенко, Наталі Томенко, Януш Панченко та Ілля Герасимов із команди Молодіжної агенції з адвокації ромської культури «АРКА» і медіапроєкту «Жянес».
Януш Панченко, ромський етнограф та мовознавець:
«Є обряд, який мені дуже подобався в дитинстві. У Святвечір, коли з'являється перша зірка на небі, можна вже куштувати «нескоромні» страви. Тоді найстарший чоловік в родині бере ложку куті (у нашій родині її готують з рису), символічно перехрещує і кидає у «Святий Кут»… Якщо в сім’ї є малі діти – то перед тим ще дають скуштувати їм. А потім цю кутю підкидають догори, до стелі. І коли рис падає вниз – гості повинні його впіймати. Чим більше впіймаєш – тим вдаліший буде у тебе рік. Хтось ловить руками, хтось – капелюхом, щоб було більше шансів.
У мого діда в хаті таке робили, у нас – вже ні. Тому що цей рис мав підкидатись так, щоб прилипати до стелі, а після цього залишались плями. Зараз багато людей просто не хочуть псувати оселю, або ж підкидають геть низенько. Раніше було байдуже – заплямована стеля чи ні. І навіть це було гарно, коли заходиш до людей – а у них там на кухні такі плями».
Ілля Герасимов, журналіст:
«Вночі молодь могла «викрасти» коней, знімала ворота, тривожила господарів будинку – щоб потім вимагати у них за це викуп. Тоді господар сам до них приходить, бажає щастя-здоров’я, дає так званий викуп, святкують усі разом. У моїй сім’ї так робили, мій дядько теж так робив».
Наталі Томенко, заступниця директора Молодіжної агенції з адвокації ромської культури «АРКА»:
«Пам’ятаю, як колись ми з мамою та сестрами в ніч на Старий Новий рік спалювали шматочки паперу, дивились на тіні, розшифровували знаки. Мама дивилась, коли ж я вийду заміж, а мені було цікаво, що ж окрім заміжжя на мене далі чекає.
Такі «магічні» елементи залишаються в культурі, але наразі я вивчаю психологію, і розумію, як це вписується в культурний контекст. В магію вірять діти. Через те, що у нас триває війна, люди травмовані й всередині себе перебувають в «дитячому» стані. Сьогодні мрія багатьох людей в Україні та за кордоном – це мир. Я вірю, що наші дитячі мрії мають дуже велику силу, вони об'єднаються і це стане реальністю».
Володимир Яковенко, виконавчий директор Молодіжної агенції з адвокації ромської культури «АРКА»:
«Роми є доволі ортодоксальними людьми, їм потрібно більше часу, щоб адаптуватись до змін. Тож в громаді по сьогоднішній день відзначають Новий рік з 13 на 14 січня і вважають, що це є справжній, «ромський» Новий рік. Та ж сама ситуація й з Різдвом. Як на мене, не важливо якого числа люди святкують: 25 грудня чи 7 січня, а важливо, щоб люди розуміли справжній сенс цього свята. Що воно – про любов один до одного, про прощення одне одного, про взаємодію і взаємодопомогу».
Слухайте повну версію подкасту у доданому аудіофайлі.
Слухайте також:
- А ти знаєш, як святкують Різдво у ромських родинах?
- Юліан Кондур: «Приклади ефективного лідерства в громадах — це ключ до великих змін»
- Юліан Кондур: Наш батько казав: «Треба розуміти, що ти робиш і бути професіоналом у своїй справі»
- «Кримські роми ідентифікували себе, як кримські татари. І ми ніколи не казали їм, що вони — інші»
- «Для України до 2014-го кримські татари, їхня історія, культура – це була «terra incognita»
- «Найбільша маленька перемога — коли людина отримує те, на що вона має право», – Олександр Осіпов
- Пала кода сар тасавенас ле рромен пала лендірі шиб тай пала ситярімос ле беяценґо (ашунен рроманес)
- Заборонена мова: Як утиски ромської мови вплинули на освіту дітей
- На часі: Як Європа стежить за дотриманням прав ромів в Україні?
- Володимир Яковенко: «Вступ України до ЄС залежить й від відношення у нашій державі до ромів»