Свята Сара Божа. Міфічна захисниця ромського народу, якій поклоняються роми світу
Південь Франції, де Середземне море омиває Лазурні береги, а сильні вітри, що дмуть з моря, огортають своєю остудою нагріті і натомлені будинки. Тут тихо і спокійно. Інколи цей морський спокій порушує тривале гудіння кораблів, що прибувають у місцеві портові міста. Мозаїчні орнаменти дверей приватних садиб виблискують химерними арабесками у сонячних променях. У чайханах готують каву з джезве, а з кухонь ширяться пахощі шафранових спецій. У місцевих харчевнях їдять кускус та курятину. А на горизонті кутастих і кам’янистих гір світяться два храми: мусульманська мечеть та костел Матері Божої Морської.
У тіні радісного карнавалу
Це місце на півдні Франції, де щороку тисячі паломників з усього світу приїжджають, щоб вклонитись своїй святій. Тій, яку шанують, обожнюють, міфологізують, захоплюються, і передусім вірять - вона захисниця ромського народу. Тож кожен ром, який вважає себе віруючим католиком, мусить бодай раз у житті здійснити свою релігійну подорож як пілігрим. Щоб побачити святу Сару Божу.
Радісно вигукуючи слова «Хай живе свята Сара!», співаючи та молячись, процесія зі статуєю святої Сари спускається на берег і входить у море. Тут релігійна церемонія радше нагадує якийсь один великий карнавал, де багато кольорових суконь, блискіток, різнобарвних стрічок, танців та вигуків. Спершу статую, одягнену в барвистий, пишний ромський одяг, спеціально виготовлений щороку, обприскують морською водою. Опісля на березі моря відбувається молебень, який очолюють священики домініканського Ордену. У молитві беруть участь тисячі ромів, туристів і місцевих жителів, урочисто одягнених у провансальські народні костюми. Місцевих жінок-ромок тут можна побачити у довгих сукнях-кльош, чоловіків у золотистих сорочках та чорних костюмах.
Учениця Ісуса та провідниця ромів
Тож звідки взялась свята Сара Калі та чому роми вірять, що саме вона є їхньою заступницею?
Почнемо із витоків біблійної історії. Насправді, точних історичних даних про цю таємничу жінку не так багато. Проте за легендою, свята Сара була служницею однієї з Трьох Марій і разом з нею під час гонінь на ранніх християн в Єрусалимі вона досягла берегів Франції. Водночас під час великих гонінь на перших християн в Єрусалимі влада зробила все, щоб усунути послідовників Ісуса, особливо апостолів і друзів Ісуса. З цим наміром вони загнали Лазаря, якого воскресив Ісус, його сестер Марту і Марію та кількох учнів Ісуса в корабель без весел і вітрил. Серед них була учениця Ісуса Сара ла Калі, уродженка Верхнього Єгипту, яка, за деякими легендами, була чорношкірою служницею однієї з Трьох Марій, найчастіше Марії Клеофіни. Намір єрусалимської влади полягав у тому, щоб убити їх без пролиття крові — голодом, спрагою або у хвилях Середземного моря.
Релігійні джерела пишуть про те, що дивом корабель дуже швидко досяг південного узбережжя Франції, поблизу нинішнього міста у Франції - Марселя. Оскільки Лазар і його товариші по кораблю розмовляли грецькою мовою, було легко встановити зв'язок із населенням. Висадилися не всі. Марія і Сара залишилися на кораблі. Пропливли ще трохи. Місце, яке було призначено для євангелізації, було названо на їхню честь. Сьогодні цей храм на півдні Франції так і називається — Свята Марія Морська.
Благодійниця, яка збирає милостиню
Правда, це лише одна із версій щодо біографії ромської святої Сари. Інші джерела твердять, що Сара вітала Трьох Марій, коли вони прибули до Галлії. Наприклад, бельгійський літератор Франц де Віль у своїй книзі «Традиція ромів у Бельгії» 1956 року, пише так:
“Серед перших, хто отримав перше одкровення, була Сара Калі. Вона була благородної статі та старшим її племенем на берегах річки Рона. Вона знала секрети, які вони були передані їй…”
Хоча легенда про прибуття Трьох Марій до Франції походить з пізнього Середньовіччя, ця подія згадується раніше. Наприклад, у найвідомішому середньовічному виданні «Легенда про святих» з ХІІІ століття. Образ святої Сари вперше з'явився в книзі Вінсента Філіппона «Легенда про святу Марію», де вона була описана як благодійниця, яка допомагає людям, збираючи милостиню, що призвело до загальної думки, що вона ромка. Після цього роми в Саарі прийняли її як свою святу.
Могила святої Сари та костел Святої Марії Морської
У поселенні Святої Марії Морської храм був побудований на честь Богородиці в ХІІ столітті. У крипті цієї церкви як реліквії зберігаються статуї Марії Клеофіни, Марії Саломеї та Марії Магдалини. У склепі також знаходиться могила святої Сари ла Калле, а також її статуя. Тож щороку 24 і 25 травня проводиться великий ромський фестиваль на честь святої Сари. День паломництва — 24 травня. У цей день статую святої Сари разом зі статуями Марії Клеофіни та Марії Саломеї вивозять до моря, щоб символічно повторити прибуття до Франції. На фестиваль збираються тисячі ромів-католиків з усієї Європи, переважно з Франції, Італії, Румунії, Іспанії та Португалії. Після меси в костелі розпочинається процесія на чолі з вершниками з червоним прапором із золотим хрестом. Тисячі ромів-католиків приходять до цього храму, щоб охрестити своїх дітей біля святої Сари. Бо вірять: Сара Калі - заступниця усього ромського народу.
Індуїзм, християнство та містифікація
Сьогодні дослідники та історики намагаються провести паралелі між цією церемонією світої Сари Калі у Франції та поклонінням індуїстській богині Калі (Дурґи) - індуїстська Богиня, що зображується нестерпно яскравою, з десятьма руками, на леві або тигрі, озброєна різноманітними типами зброї, тримає квітку лотоса, завжди з усмішкою, показує жести руками. Богині присвячений великий фестиваль Дурґа-Пуджа. Ромський канадський письменник Рональд Лі у своїй книзі «Ромська богиня Калі Сара» зазначає:
“Якщо ми порівнюємо цю церемонію з церемоніями у Франції, то можемо усвідомити, що поклоніння Калі / Дурга / Сара було перенесено на християнську фігуру ... у Франції, на Неіснуючий "святий" під назвою Сара, яка насправді є частиною обожнення богині Калі / Дурга / Сара серед певних груп Індії.”
Тож з цього випливає, що витоки традиції вшанування святої Сари досягають Індії та її давньої індуїстської релігії. Багато досліджень вказують, що Сара Калі належила до трьох індуїстських богинь. Проте, ким насправді була ця жінка, що досягла берегів Франції, слухала проповіді Ісуса, плавала на кораблі з трьома Маріями десь біля берегів Марселю, просила милостиню та мала вигляд однієї з Дів Індії - досі так і невідомо. Можливо, відповідь мають самі ж роми. Або для цього вона і ромська свята, аби про неї знали лише свої.
Ілюстрації: з відкритих джерел
Читайте також:
- Ромські та українські весільні традиції: схожість і символізм
- Між реальністю та романтикою: як Меріме описав світ ромів у новелі «Кармен»
- Шлюб з примусу? Або чому ромки плачуть на весіллі?
- Між освітою та війною: як окупація зруйнувала навчання ромських дітей
- Євген Магда: «Багатонаціональна політична нація є нашою конкурентною перевагою»
- Роми в українській літературі: як про них писав класик Михайло Коцюбинський
- Обговорення ромських питань на міжнародному рівні
- Олексій Панченко: «Коли наші повертались з бойового завдання живі, це була найбільша радість»
- Невинні слова, які принижують: чому поняття «інфоциганство» має зникнути
- Крадії дітей: чергова порція крінжі з TikTok