Невинні слова, які принижують: чому поняття «інфоциганство» має зникнути

24 жовтня 2024 р.

Заговори, щоб я тебе побачив. Ох, скільки тисячоліть цим словам Сократа. А люди продовжують говорити бездумно, виставляючи себе дискримінатором. І навіть якщо нічого поганого не малося на увазі, деякі слова самі по собі є проявом упереджень. 

Ці слова звучать в ефірі телеканалів, ми бачимо їх у ЗМІ та навіть соцмережі раз по раз підкидають колоритну лексику.  Інфоциганство. Чому так говорити – це не ок? Невже, це, дійсно, такий унікальний термін, що його нічим замінити? Розбираємося.  

Інфоциганство має зникнути

Інфоциганство – недобросовісний бізнес, який пропонує поверхневе, не глибоке, подекуди непрофесійне навчання. Найчастіше йдеться про псевдо курси, тренінги або консультації, які обіцяють швидке розв'язання проблем, досягнення успіху або значний прибуток, хоча, насправді, в цих «інформаційних продуктах» немає реального змісту чи цінності.

Чому саме інформація + цигани? Бо, привіт, стереотипи. Бо ж в уяві суспільства і досі присутній образ жебрака-гіпнотизера, який виманює гроші. 

Тепер трохи пофантазуємо. Уявімо, як би звучали подібні слова, адресовані іншим етносам. «Інфоєврейство» чи «інфофранцузство» – серйозно? «Інфоукраїнство» – краще? Такі вислови не просто недоречні і безглузді, вони відверто принизливі й шкідливі. Але із незрозумілих причин, поняття «інфоциганство» здається багатьом цілком нормальним. Як це сталося, що цілий народ пов’язують з шахрайством і обманом, ніби це якась природна риса?

Роми – один із найбільш дискримінованих етносів у Європі. Вони постійно стикаються з упередженнями, а їхній образ у суспільстві часто зводиться до стереотипів, які з покоління в покоління підживлюються саме через мову. І коли ми кажемо «інфоциганство», ми підсилюємо ці стереотипи, навіть якщо це здається нам невинним.

Сюди ж додамо слова на кшталт «циганщина» чи «вициганити». Вони також підживлюють негативні стереотипи про ромів. І це не просто мовні штампи. Вони створюють образ народу як шахраїв, хитрунів, людей, яким не можна довіряти. Це знецінює та принижує цілий етнос, який і без того століттями стикається з дискримінацією та маргіналізацією. І ми підтримуємо це кожен раз, коли послуговуємось цими термінами у звичній мові. Так, так, одним словом ви вішаєте на себе ярлик нетерпимості. 

Час позбутися таких слів у нашій мові. Стереотипи живуть у свідомості людей довше, ніж ми можемо собі уявити, і тільки ми самі здатні їх знищити, починаючи з того, як ми говоримо. Не підживлюймо дискримінацію мовою. Замість цього давайте будемо обережними з нашими словами, адже вони мають силу — як руйнувати, так і об’єднувати.

А що ж говорити? 

Звісно, ви можете сказати, що ми перебільшуємо, що проблеми не існує. Але коли йдеться про будь-яку іншу етнічну чи соціальну групу – такі аргументи вдаються цілком доречними. Всі ж вже звикли до понять «афроамериканець», «людина з інвалідністю», «гомосексуал». А що роми? Мало того, що досі чують «цигани», так ще мовні новотвори вигадуються на позначення шахрайства і маніпуляцій. 

А все ж просто, на поверхні. Не можете дібрати відповідник до популярного «інфоциганства»? Чат GPT допоможе. Ми звернулися до штучного інтелекту. І от що він запропонував: 

Інфошахрайство — підкреслює суть шахрайської діяльності з продажу непотрібної або неякісної інформації.

Інфоманіпуляція — акцентує на маніпулятивних техніках, які використовують для продажу інформаційних продуктів.

Шахрайство з курсами — конкретизує, що мова йде про продаж курсів без реальної користі.

Псевдоконсалтинг — підкреслює фальшивість пропонованих консультацій та порад.

Інформаційна афера — загальний термін для опису обману через інформаційні продукти або послуги.

Так само можна замінити й називання людей: 

Псевдоексперти – люди, які видають себе за експертів, але не мають належних знань або досвіду.

Шарлатани – особи, які обманюють інших, пропонуючи фальшиві або неякісні продукти чи послуги.

Інформаційні шахраї – люди, які використовують інформаційні продукти для маніпуляції і отримання вигоди обманним шляхом.

Мотиваційні пройдисвіти – люди, які продають фальшиві обіцянки успіху через мотиваційні курси чи тренінги.

Чималенький список, чи не так? Можна вибрати, замінити, використовувати. Особисто я схиляюся до терміну «інфошахрайство».Та й поняття «інфобізнес» вже звучить дещо саркастично, а у поєднанні з соковитими епітетами цілком може замінити принизливе «інфоциганство». 

Чому це важливо? 

Ми часто не задумуємося, як слова можуть формувати наше уявлення про людей і навіть закріплювати стереотипи. Так сталося і з терміном «інфоциганство». Використання цього слова підсвідомо закріплює думку, що роми – шахраї, пройдисвіти, люди, яким не можна довіряти. Це несправедливо і небезпечно. Точно так само колись створювали стереотипи про інші етноси. Наприклад, євреїв часто називали хитрими і скупими, через що вживали такі вислови, як «жидівська хитрість». Це принижувало цілу націю і сприяло розповсюдженню антисемітизму. Тому важливо розуміти, що мова — це не просто набір слів, вона формує наше ставлення до людей.

Мова змінює ставлення. І якщо вона стає справедливою і позбавленою стереотипів, то й суспільство починає дивитися на людей не через призму упереджень, а через їхні справжні вчинки.