«Легкі» відео про важкі стереотипи. Чому TikTok повний антициганізму?

19 червня 2024 р.

Кажете, так склалося історично? І це звична справа. Та й ми просто не розуміємо жартів. А може, все ж цей «гумор» – стереотипізований і не смішний? Я два дні переглядала «легкий» контент у Tik Tok, і він викликав хвилю запитань та ураган обурення. 

Tik Tok – популярна соцмережа з відеоконтентом. Після запуску вона встановлювала рекорди звантаження. Й досі залишається у топі найвідвідуваніших. Короткі відео, нескінченна стрічка, персоналізовані рекомендації, розмаїття сюжетів… І засилля упереджень й антициганізму. 

А тепер приклади. Одразу діставайте пам’ятку з алгоритмом заспокійливого дихання. Бо абсурдність – зашкалює. 

Приклад 1

Перш за все, одяг. Звісно, несмак = циганщина. Зазвичай так говорили про строкатий аутфіт з безліччю прикрас. Але стилісти пішли далі. І от вже «циганською естетикою» називають світшот з логотипом. Тобто це вже не жлобство, не понтовість, а саме «циганська естетика». І чому від загальних понять «недоречно», «не стильно», «не модно» слід перейти до знецінення етносу? 

Приклад 2

А наступна згадка про «циган» зустрічається під хештегом #можетобулолюбовю. Думаєте, буде щось миле і приємне? Так. Відео про котика. Як це все пов’язано? Цитуємо: «Зранку розніс пів квартири, усіх покусав, а мамка замість того, щоб віддати мене циганам, дала паштету». Отакої. Навіть виховання котів базуються на погрозах віддати представникам ромського етносу. 

Ба більше! Цей панчлайн вже став трендом Tik Tok і відео з дослівним підписом зустрічаємо не раз. Змінюються смайли, «цигани» залишаються.  Хіба без репліки про «циган» жарт втратить сенс? Не думаємо…Ось приклад, як ця ситуація обіграна без стереотипів.  

Приклад 3

Наступне відео про дива комунікації та порозуміння. Авто. Стоянка. Водій направляє у вікно перцевий балончик. А все чому? Бо «підходять цигани». Підкажіть, в який момент тут сміятися? І за яким критерієм автор визначив ромів? Чи він усім готовий прискати в обличчя перцевим спреєм? 

Усі ці сюжети просякнуті стереотипами й упередженнями. Недолугий одяг – така ж вигадка, як і шароварщина в українському національному костюмі.  Порівняйте, здивуєтеся, скільки спільного.    

Жарти про “циган” – це несмак та ознака шовінізму

Коли ви востаннє читали історії про викрадення дітей страшними «циганами»? І чому перебування поруч людини в ромському етнічному одязі викликає бажання захищатися? Ви впевненні, що всі роми – «карманники», гіпнотизери, шахраї? А звідки взялося таке переконання? Особистий досвід чи ось такі відосики? 

А тепер вишенька на цьому торті абсурду. Скляні двері. З одного боку рука тримає гроші, з іншого – дитина намагається якось взяти купюру. Їй це не дуже вдається, вона не розуміє, що скло – перепона і потрібно відкривати як звичайні двері. Відео доповнює сексистський текст: «я: сильна і незалежна жінка. також я: коли бачу гроші». І останній штрих – підпис: «сезон циганів». Як це коментувати – не знаю. Тут все в одному. Меркантильність жінок, насмішки над їхньою кмітливістю і цигани. Який «талант» потрібно мати, щоб так все змішати? 

Починати боротись зі стереотипами треба з дрібниць, хоча це і не дрібниці

Гадаєте, це такі незначні епізоди? Але якщо постійно наштовхуватися на такі уявлення, то можна і повірити. Ось пожартували в Tik Tok. А от у фільмі показали циганку-ворожку. Згодом приятель розповів історію про «жахливих ромів, які не працюють і вчитися не хочуть». 

Маховик запущено і він вже зносить все на своєму шляху. До речі, так само працює пропаганда. Поруч із прямими, незавуальованими гаслами активно використовуються натяки й напівтони. Тут пожартували, там недолуго показали, ще пройшлися по стереотипах, циганський танець запустили в ефір… 

А хочете трохи парадоксу? Цікаво, чи знають всі ці тіктокери, які висміюють ромів, що кілька місяців вони записували трендові відео під ромську музику? Кажу про пісню «Fo Fo»  під яку знято понад 213 тисяч відео. То що виходить, роми бувають прикольними, сучасними, трендовими? Звичайними! 

Висновки? А вони потрібні? Здається, все очевидно. Те, що склалося історично, – протухлий стереотип, який немає нічого спільно з реальністю. Міряння усіх прокрустовим ложем – хибна стратегія, яка не дозволяє суспільству розвиватися. І хіба всі завжди знають, що поруч із ними роми? У війську, серед лікарів і юристів. Роми – підприємці, айтівці, медійники та психологи. У кожній сфері є роми. Тож, може, досить недолуго «жартувати», використовуючи стереотипи, нав’язані ще імперцями?    

Ми потроху вчимося приймати різноманіття, опановуємо толерантну лексику. Тож саме час зрозуміти, що роми – така ж етногрупа, як десятки інших.