«Кримські роми ідентифікували себе, як кримські татари. І ми ніколи не казали їм, що вони — інші»
Історія
У цьому випуску подкасту «Ай ту Жянес. А ти знаєш?» ми дізнаємось хто такі чінґене, як їх рятували від смерті та депортації кримські татари, і як ті, своєю чергою, врятували частину кримськотатарської культури.
Гості: Іслям Тохлу, ісламознавець, керівник Кримськотатарського культурного центру у Львові, голова Громади мусульман Львова та Амет Бекір, кримськотатарський активіст та голова правління ГО «Арекет».
Слухайте другу частину розмови, яку провела Єва Райська.
Роми — одна з найбільших національних меншин в Україні. Їх є близько 15 субетносів: серви, келдерари, ловарі, сінті, унгріко, волохи та інші. У черговому випуску подкасту «Ай ту Жянес. А ти знаєш?» можна дізнатись про те, хто такі чінґене, як їх рятували від смерті та депортації кримські татари, і як ті, своєю чергою, врятували частину кримськотатарської культури. Про це у другій частині розмови, яку провела Єва Райська, розповіли Іслям Тохлу, ісламознавець, керівник Кримськотатарського культурного центру у Львові, голова Громади мусульман Львова та Амет Бекір, кримськотатарський активіст та голова правління ГО «Арекет».
Чінґене — так називають ромів, котрі осіли й прижилися в Криму, перейнявши від кримських татар їхню релігію та культуру.
«Коли я працював в Ханському палаці, на екскурсії згадував турецького мандрівника Евлія Челебі. І саме з його мандрівних записів я дізнався, що кримських ромів називають «чінґене». Це слово, наскільки я знаю, походить з турецької мови. Цікаво, що слово є у назві кримськотатарського сорту винограду – «чінґене кара», що означає циганський виноград», — пояснив Амет Бекір.
Як додають співрозмовники, багато хто із кримських ромів не лише прийняв іслам, а й перейняв культурні традиції кримськотатарського народу.
«Коли була окупація Криму, німці та фашисти хотіли винищити також й ромів — чінґене. Тоді кримські татари намагались їх захищати, записували їх як «кримські татари». Дуже важливо те, що кримські роми були мусульманами, ідентифікували себе тією ж релігією, що й кримські татари. Адже це дуже зближує. Тоді цим їх вдалось врятувати від німців, однак від росіян — не врятувало. Під час депортації кримських татар депортували також і кримських ромів. І в самих місцях депортації вони змішались. І вже коли ми поверталися, то частина кримських татар мали дещо інше походження. Вони відрізнялися зовнішньо. Знали, що вони є ромами. Але ідентифікували себе, як кримські татари. Вони мали ті ж імена, ту ж релігійну та культурну практику. І ми ніколи не казали їм, що вони інші. Здебільшого вони вже були вбудовані в кримськотатарський народ і були його частиною», — розповів Іслям Тохлу. На його думку, толерантне відношення кримських татар до інших народів та етносів зумовлене географічними особливостями півострову: «Тому що Крим протягом століть — це, як великий казан, в якому «варилося» дуже багато різних народів. І, можливо, в українських татар десь є бачення, що ми — сукупність різних народів. Як і все людство, по суті».
Повну версію другої частини подкасту слухайте у доданому аудіофайлі.
Слухайте також:
- Юліан Кондур: «Приклади ефективного лідерства в громадах — це ключ до великих змін»
- Юліан Кондур: Наш батько казав: «Треба розуміти, що ти робиш і бути професіоналом у своїй справі»
- «Для України до 2014-го кримські татари, їхня історія, культура – це була «terra incognita»
- «Найбільша маленька перемога — коли людина отримує те, на що вона має право», – Олександр Осіпов
- Пала кода сар тасавенас ле рромен пала лендірі шиб тай пала ситярімос ле беяценґо (ашунен рроманес)
- Заборонена мова: Як утиски ромської мови вплинули на освіту дітей
- На часі: Як Європа стежить за дотриманням прав ромів в Україні?
- Володимир Яковенко: «Вступ України до ЄС залежить й від відношення у нашій державі до ромів»
- Володимир Яковенко: «Роми — невід'ємна частина українського суспільства»
- Голокост – трагедія ромів, яка залишається однією з найменш вивчених сторінок Другої світової війни