«VIP-циганка з ТікТоку»: як Зіна Прокопенко перетворює хейт у силу
Society
У соціальних мережах вона сміливо називає себе «VIP-циганкою», перетворюючи упередження на привід для широкої дискусії. У цьому епізоді подкасту «Ай ту жянес. А ти знаєш?» ми говоримо із Зіною Прокопенко, ромською молодіжною активісткою та блогеркою. Чому батьки боялися відпускати її в університет? Як хейт допомагає збирати мільйони переглядів? І чому Зіна не просто інфлюенсерка, а рольова модель для цілої нової генерації ромських дівчат?
Історія 24-річної Зіни Прокопенко — це шлях від булінгу у школі до публічного голосу, який ламає шаблони. Сьогодні її впізнають на вулицях як блогерку, активістку, підприємицю й авторку подкасту, що змінює уявлення про ромську громаду в Україні.
У TikTok на Зіну підписані майже 80 тисяч людей, і багато з них — завдяки провокативним відео. Вона знімає ролики, які одночасно викликають хейт, захоплення й перегляди в мільйонах.
«Я знімала на вулиці в Одесі — в довгій-довгій спідниці, дуже «ромській», вся в візерунках. Такий образ класичної ромки, до якого всі звикли. А потім — перехід: я вже в штанах і блузочці, у більш сучасному варіанті. І кажу, що не важливо у що одягнена людина — важливо те, що в неї всередині. Це відео набрало 6 мільйонів переглядів», — розповідає вона.
«Через хейт мене знаходять адекватні, нормальні люди, які мене підтримують і діляться своїм досвідом. Завдяки негативу відео потрапляють у рекомендації — і стають активними», — додає блогерка.
У розмові Зіна згадує про те, як знімала відео просто вдома, а згодом отримала грант і створила власну студію. А ще — як працює з ромськими дітьми, їздить до громад і каже кожній дівчинці: «Ти можеш бути не тільки дружиною — ти можеш бути ким захочеш». У подкасті блогерка розповіла і про те, як всередині ромської спільноти працює з тими ж самими упередженнями, які доводиться долати й у ширшому суспільстві, і як блог у TikTok перетворився на місце сили — для неї, її молодших сестер і десятків тисяч підписників.
Окрім того, дівчина займається громадською діяльністю. А це просвітницька робота з ромськими дівчатами та їхніми родинами. Зізнається, що нерідко доводиться буквально переконувати батьків, щоб ті дозволили донькам взяти участь у тренінгах.
«Коли ми організовуємо тренінги чи ретріт, батьки просто не пускають дівчат з областей — бояться. Я вже їм телефоную й кажу: «Я буду з ними, не хвилюйтеся». «Мені здається, що молодь була б значно активнішою, якби їхні батьки просто в цьому їх підтримували», — каже Зіна Прокопенко.
Повну версію подкасту слухайте у доданому аудіофайлі.
Listen also
- «Ромська мова — серед мов, яким загрожує зникнення. Що далі?»
- Руслан Мунтанов: «Дисципліна і бажання — це не лише про спорт, це про життя»
- Ромські жінки змінюють власне життя — вони почали з навчання
- Кримські татари та кримські роми: за межами півострова
- Музей POLIN: багатокультурність, пам’ять та діалог між спільнотами
- «Жанна д’Арк із Паневежиса»: історія ромської активістки, яка змінює уявлення про свій народ
- Втрачена спадщина. Як греки Приазов’я відбудовують свою історію
- Невидимі чи видимі? Як мистецтво зберігає пам’ять
- Роми в Угорщині: сегрегація починається з дитсадка
- Ромська спільнота потребує підтримки