У центрі Європи: дослідник Джонатан Мак про нові наративи щодо ромів у сучасній історії
Society
Що змінює наратив про ромську спільноту — війна, пам’ять чи присутність? У цьому епізоді «Ай ту Жянес. А ти знаєш?» дослідник Джонатан Мак ділиться спостереженнями про те, як роми стають видимими у центрі європейських подій. Йдеться не лише про втрати, а й про участь: у боротьбі за свободу України, у громадянському суспільстві, у збереженні історичної пам’яті.
«Роми є невід'ємною частиною українського суспільства, яке бореться за свободу», — переконаний Джонатан Мак, дослідник Центру з боротьби із антициганізмом при Гейдельберзькому університеті.
Журналістка Світлана Мялик зустрілась з ним у Берліні, під час конференції CAFE KYIV 2025, де поруч із глобальними викликами війни, демократії та солідарності звучав голос ромської спільноти. Історії, про які раніше не чули, тут стали центром уваги. Однією з них був виступ ромського ветерана Арсена Медника.
Слухайте також: Єдність у різноманітті: як війна ламає стереотипи щодо ромів
«Для нас надзвичайно важливо, щоб тут [у Берліні, — ред.] звучала тема внеску ромів у захист України, у розбудову українського суспільства та демократії. Моя робота спрямована на посилення ромського самоврядування, участі ромів у суспільному житті, на те, щоб робити видимими й почутими приклади для наслідування — такі, наприклад, як Арсен Медник, ромський солдат і ветеран», — підкреслив дослідник.
Паралельно з нинішніми викликами, Джонатан Мак працює також з історичною пам’яттю. Один із прикладів — молодіжний рух Dikh He Na Bister. Для Мака принципово важливо говорити не лише про травму, а й про гідність опору:
«Dikh He Na Bister — це молодіжний рух, присвячений вшануванню пам’яті про геноцид ромів і сінті під час Голокосту, що об’єднує молодь з усієї Європи. Рух виник 15 років тому за ініціативи ромських молодіжних організацій, які щороку збираються 2 серпня — Європейського дня пам’яті жертв Голокосту ромів і сінті — у Музеї Аушвіц. Я був серед тих, хто цю ініціативу створював […]
Геноцид ромів десятиліттями замовчувався та ігнорувався. І для нас дуже важливо в українському контексті — визнати не лише ромських жертв Голокосту, а й ромський опір нацистському режиму: ромів у Червоній армії, а також сучасних ромів, які борються з антициганізмом, виборюють демократію і захищають Україну».
У час, коли Росія маніпулює історією, формування суспільної обізнаності стає питанням безпеки. Зараз, переконаний дослідник, важливо не лише надавати гуманітарну допомогу, а й змінювати наратив:
«Сьогодні ми бачимо, як Росія, як Путін спотворює й маніпулює історією, використовуючи її у власній наративній війні проти України. Саме тому надзвичайно важливо формувати суспільну обізнаність щодо історії — особливо щодо історії Голокосту. І це те, що ми робимо як серед ромів, так і серед неромів: будуємо глибоке усвідомлення історичного минулого, щоб сьогодні мати силу боротися за рівність, свободу та права людини».
Повну версію подкасту слухайте у доданому аудіофайлі.
Listen also
- Єдність у різноманітті: як війна ламає стереотипи щодо ромів
- Не мовчати, але й не мстити: Як «Голос Ромні» будує міжкультурний діалог
- Вижити, щоб говорити: як Анжеліка Бєлова стала голосом ромських жінок?
- «VIP-циганка з ТікТоку»: як Зіна Прокопенко перетворює хейт у силу
- «Людям не вгодиш»: Як воно — бути ромською журналісткою?
- «Будеш себе погано поводити – віддам циганам»: Наталія Зіневич про коріння стереотипів
- Arsen Mednyk: “I destroyed a number of stereotypes about Roma in the army”
- Between Expulsion and Acceptance: Valerii Sukhomlyniv discusses the history of the Roma people
- David Stulik, Czech diplomat, on the attitude towards ethnic minorities
- Valerii Sukhomlyniv: on the Roma spirit, the Jewish blood, and the Ukrainian fate